Seřízení karburátoru
14. 3. 2007
Dobré seřízení karburátoru je základní předpoklad pro to aby motor správně pracoval.Pokusím se vám tedy popsat jak na to.
Vyčištění
Aby karburátor správně fungoval,musí být čistý a dostávat čistý benzín a vzduch. Čistota benzínu závisí na stavu nádrže zevnitř(pokud je vyrezlá doporučuji vyčistit).Čistotu vzduchu zajišťuje vzduchový filtr,ten občas vyfoukáme třeba kompresorem.Karburátor vyčistíme tak že ho celý rozebereme. Vymyjeme ho štětcem a benzínem,pak ještě profoukneme kompresorem. Nejčastěji bývají nečistoty ve ventilu na víčku plovákové komory,usazeniny na dně plovákovky,ucpané kanálky a trysky.Kanálky a trysky profoukneme nebo pročistíme chlupem ze smetáku.
Popis
Na karburátoru je šest prvků kterými lze štelovat.Na obrázku jsou to (1) hlavní tryska velikost 68 ,(2) volnoběžná tryska velikost 38 ,(3) šroubek volnoběhu ,(4) šroubek pro napnutí lanka,hladnina v plovákovce a jehla. Trysky Pokud máme válec bez úprav je dobré nechat trysky tak jak jsou a neměnit je. Volnoběh Volnoběžné otáčky se nastavují šroubkem volnoběhu který zvedá šoupátko.Nastavujeme je při teplém motoru a to tak že šroubek zašroubujeme a pak postupně povolujema až otáčky klesnou na takovou úroveň kdy motor ještě běží bez držení plynu.Otáčky se snažte nastavit co nejnižší. Napnutí lanka toto štelujeme až po seřízení volnoběžných otáček.Šroubek vyšroubujeme tak aby při puštění plynu šoupátko dosedalo na šroubek volnoběhu (když dosedá je slyšet ťuknutí).A při přidání plynu se okamžitě zvedalo.Nesmí se stát že otočíte plynem a teprve po půl otáčce se šoupátko pohne,musí se hýbat okamžitě. Hladina v plovákovce se nastavuje takto.Otevřete kohoutek u nádrže a bez cupování necháte natéct benzín do karburátoru (asi tak půl minuty) a kohoutek zavřeme.Pak otevřeme plovákovou komoru a šroubovákem stlačíme plovák až na dno.Benzín který je okolo plováku by mněl být zároveň s jeho vrškem.Pokud je níže tak plíšek ve víčku přihnem nahoru.Pokud je výš tak plíšek přihneme dolu.Vše znova zkontrolujeme dokud to nebude přesně. Jehlou se nastavuje bohatost směsi.Na jehle je v její vrchní části několik zářezů a v jednom z nich je nasunutý plíšek.Když je plíšek na nejvišším zářezu je směs nejchudší a když je na nejnižším tak je směs nejbohatší.Bohatá směs= veliká spotřeba,dušení při teplém motoru,černá svíčka.Chudá směs= bílá svíčka,přehřívání.Optimální nastavení je asi druhý nebo třetí zářez od shora.
Vyčištění
Aby karburátor správně fungoval,musí být čistý a dostávat čistý benzín a vzduch. Čistota benzínu závisí na stavu nádrže zevnitř(pokud je vyrezlá doporučuji vyčistit).Čistotu vzduchu zajišťuje vzduchový filtr,ten občas vyfoukáme třeba kompresorem.Karburátor vyčistíme tak že ho celý rozebereme. Vymyjeme ho štětcem a benzínem,pak ještě profoukneme kompresorem. Nejčastěji bývají nečistoty ve ventilu na víčku plovákové komory,usazeniny na dně plovákovky,ucpané kanálky a trysky.Kanálky a trysky profoukneme nebo pročistíme chlupem ze smetáku.
Popis
Na karburátoru je šest prvků kterými lze štelovat.Na obrázku jsou to (1) hlavní tryska velikost 68 ,(2) volnoběžná tryska velikost 38 ,(3) šroubek volnoběhu ,(4) šroubek pro napnutí lanka,hladnina v plovákovce a jehla. Trysky Pokud máme válec bez úprav je dobré nechat trysky tak jak jsou a neměnit je. Volnoběh Volnoběžné otáčky se nastavují šroubkem volnoběhu který zvedá šoupátko.Nastavujeme je při teplém motoru a to tak že šroubek zašroubujeme a pak postupně povolujema až otáčky klesnou na takovou úroveň kdy motor ještě běží bez držení plynu.Otáčky se snažte nastavit co nejnižší. Napnutí lanka toto štelujeme až po seřízení volnoběžných otáček.Šroubek vyšroubujeme tak aby při puštění plynu šoupátko dosedalo na šroubek volnoběhu (když dosedá je slyšet ťuknutí).A při přidání plynu se okamžitě zvedalo.Nesmí se stát že otočíte plynem a teprve po půl otáčce se šoupátko pohne,musí se hýbat okamžitě. Hladina v plovákovce se nastavuje takto.Otevřete kohoutek u nádrže a bez cupování necháte natéct benzín do karburátoru (asi tak půl minuty) a kohoutek zavřeme.Pak otevřeme plovákovou komoru a šroubovákem stlačíme plovák až na dno.Benzín který je okolo plováku by mněl být zároveň s jeho vrškem.Pokud je níže tak plíšek ve víčku přihnem nahoru.Pokud je výš tak plíšek přihneme dolu.Vše znova zkontrolujeme dokud to nebude přesně. Jehlou se nastavuje bohatost směsi.Na jehle je v její vrchní části několik zářezů a v jednom z nich je nasunutý plíšek.Když je plíšek na nejvišším zářezu je směs nejchudší a když je na nejnižším tak je směs nejbohatší.Bohatá směs= veliká spotřeba,dušení při teplém motoru,černá svíčka.Chudá směs= bílá svíčka,přehřívání.Optimální nastavení je asi druhý nebo třetí zářez od shora.