jawa 05 pionýr
16. 3. 2007
Povážské strojárny zahájili v roce 1962 sériovou
výrobu nového lehkého motocyklu Jawa 50, typ 05, který navazuje na
předešlé typy Jawa 50 (550 a 555), známé pod jménem pionýr. Nový typ se
však od předchozích lišil konstrukčními úpravami motoru, rámu i
karoserie, díky čemuž se na něm mohly přepravovat dvě osoby. Podstatně
byl zvýšen výkon motoru na 2,21 kW při 6000 ot. Zadní vidlice byla
svařena z plechových výlisků, tlumena dvěma pružinami s olejovým
tlumením. Na vidlici byly umístěny stupačky spolujezdce, které pérovaly
zároveň se zadním kolem, což vyžadovalo výjimku ze zákona, která se
uplatňovala až do konce výroby posledního typu v roce 1982.
První provedení typu 05 mělo tzv. "revmaplechy", jako pozdější typ 20. Z počátku se nepočítalo se sportovním provedením, až v roce 1965 se začal vyrábět lehká sportovní verze, která neměla "revmaplechy" a která měla hrazděná řídítka. Tohle provední bylo určeno především pro mládež.
V porovnání s prvním pionýrem je zřejmé velké zvýšení užitné hodnoty stroje při poměrně malém zdražení výroby. Proto byl nový typ pro zákazníky mnohem přitažlivější.
Typ 05, ale není příliš rozšířený a známý. Za "nulapětky" se často nesprávně považují předcházející dva typy 550 a 555.
První provedení typu 05 mělo tzv. "revmaplechy", jako pozdější typ 20. Z počátku se nepočítalo se sportovním provedením, až v roce 1965 se začal vyrábět lehká sportovní verze, která neměla "revmaplechy" a která měla hrazděná řídítka. Tohle provední bylo určeno především pro mládež.
V porovnání s prvním pionýrem je zřejmé velké zvýšení užitné hodnoty stroje při poměrně malém zdražení výroby. Proto byl nový typ pro zákazníky mnohem přitažlivější.
Typ 05, ale není příliš rozšířený a známý. Za "nulapětky" se často nesprávně považují předcházející dva typy 550 a 555.